Van WKheld Robben, naar historie 'Robben Island' - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Amiekje - WaarBenJij.nu Van WKheld Robben, naar historie 'Robben Island' - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Amiekje - WaarBenJij.nu

Van WKheld Robben, naar historie 'Robben Island'

Blijf op de hoogte en volg

12 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Nu ik braaf alle pech-telefoontjes beantwoord bij de ANWB Alarmcentrale te Assen, waar mijn Facebook stikt van mooie vakantie foto's en dat ik parkeerplekken heb om uit te kiezen bij mij in de straat, is het een feit; VAKANTIE...

Beter moment is het niet om mijn schrijven over Zuid Afrika te vervolgen om mezelf ook weer even in de vakantiesferen te plaatsen...

Na het heftige bezoek aan de Townships met zijn historie en kenmerken voor Kaapstad en omgeving, besloot ik om me de volgende dag nog meer in de historie te verdiepen die Kaapstad rijk is. Als ik zeg Robben, denken velen aan onze WKheld Arjen Robben, waar de kinderen denken aan de grappige Robben die ze wellicht wel eens gezien hebben in de dierentuin. Maar zijnde in Kaapstad denkt men aan Robben Island. DE plek waar Nelson Mandela jaren in gevangenschap gezeten heeft.

Vanuit Kaapstad vertrok de boot naar Robben Island op deze koude regenachtige dag (ja, ook dat kan in Zuid Afrika).. Ik enkel gekleed in een kort spijkerbroekje en een gatentrui was al gauw niet meer bestand tegen de gure wind en de koude druppels op de open zee. Schommelend over het water, werd ook ik, hondsberoerd op deze onstuimige boottocht. Waar het braakzakje gelukkig ongebruikt bleef was ik maar al te blij om voet aan wal te zetten op Robben Island. Best eigenaardig dat ik blij was om daar voet aan wal te zetten, terwijl menig gevangenen in de vroegere tijden wensten dat ze nog in Kaapstad waren...

Robben Island, een eiland waar je de ellende, het verdriet, de pijn en de slavernij voelde tot in je tenen. Woorden schieten mij tot op de dag van vandaag nog steeds te kort om deze dag/ervaring te beschrijven. Het respect voor de recent overleden Nelson Mandela was duidelijk te voelen bij toerist zowel als bij de lokale mensen. Een oud gevangene die Nelson Mandela van dichtbij heeft meegemaakt sprak ook hier over een bijzondere man die zich in de gevangenschap ook niet van zijn mening deed veranderen. Waar Robben Island een prachtig uitzicht biedt op Kaapstad deed de stad dichtbij lijken. Maar niets is minder waar, honderden gevangenen zwommen naar de vrijheid maar vonden daar in de onstuimige zee hun dood... Een bezoekje waar je na afloop nog steeds stil van bent terwijl het bootje door de onstuimige zee weer koers maakte naar Kaapstad.

De volgende dag heb ik gekozen om Kaapstad te ontdekken per toerist city hop ON / hop OFF bus. Aangezien ik toch iemand ben die niet uren stil kan zitten, DE manier om Kaapstad te ontdekken zonder kilometers te lopen. Met dopjes in de oren wordt het een en ander je verteld en hoor je zo af en toe een heerlijk Zuid Afrikaans muziekje.. Ik hopte OFF bij een food market in hartje centrum waar ik het lekkerste BBQ vlees heb gegeten, waar ik de lekkerste fruit shakes heb gedronken, en waar ik stralend langs de marktkooplieden liep omdat je je op zulke momenten gewoon intens gelukkig kan voelen.

Vervolgens hopte ik weer ON de bus en liet ik me verassen door de vele schoonheiden die Kaapstad rijk is. Hier en daar even uitstappen om vervolgens 20 minuten later weer de bus te pakken. Een kopje koffie bij een schattig restaurantje waarna een ijsco er heus ook wel in ging. Genietend door het feit dat alles mag en niets moet brak het zonnetje eindelijk door de bewolking heen. Al gauw doemde het o zo mooie Table Mountain weer eens op in zijn volle glorie. Waar ik in de morgen besloten had niet naar Table Mountain te gaan door het belemmerde uitzicht wat bewolking heet, was ik voordat ik het wist alweer ON de bus gehopt naar dit fenomenale gebergte.

Omdat het beklimmen van de Table Mountain in je eentje niet aan te raden is en ik beloofd had om echt voorzichtig te doen, moest ik wel een kaartje kopen voor de lift die me omhoog zoefde. Eenmaal boven gingen mijn haren al snel recht over eind staan; Wat een uitzicht! Wat een hoogte! Wat een 'Top of the world' moment! Met een koud biertje in de hand had ik me al gauw gesetteld om me vervolgens minuten lang niet te bewegen, me stil te houden en alleen maar te genieten...

Wist je dat?
- Het maar 5 minuten duurt om naar de top van Table Mountain te zoeven per lift en je je dan op een hoogte van 1085 meter bevindt?

  • 12 Juli 2014 - 15:10

    Lautje:


    Miek!

    Ik zit hier in zuid Frankrijk op ligstoel met uitzicht over de bergen jouw verhaal te lezen.
    Dat is echt genieten kan ik je vertellen. Ik moet je even complementeren, want je schreef al leuk maar je wordt er steeds beter in! Ik had het gevoel dat ik zelf op het bootje naar robben island zat.

    super! Succes met werken! En denk er aan, als wij straks weer hard werken zit jij lekker in Italië :)

    X van lautje

  • 12 Juli 2014 - 23:44

    Papa:

    Pracht verhaal weer lieve tochtert!

    Tjussi!!

    Koele Koale.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 2471
Totaal aantal bezoekers 26265

Voorgaande reizen:

26 Mei 2014 - 30 Mei 2014

Reiswerk Studenten Congres 2014

15 Maart 2014 - 06 April 2014

ROAD TRIP SOUTH AFRICA

26 Januari 2013 - 28 Juni 2013

Indonesië en Thailand

Landen bezocht: